Påsketrening 2019 - Italia

Påsketrening 2019 - Italia

God og grundig opptrening til Norsk sesong. 

Påsken 2019 arrangerte vi treningsleir på "South Garda Karting" i Lonato. Denne banen ligger fint til nord i Italia, like ved byen Desenzano og Gardasjøen. Været var som en god norsk sommer med 25+ grader. Pilotene kjørte mandag - til og med fredag. Helga før vi kom hadde det vært arrangert DKM løp på Vega dekk. Dette ga mye feste slik at pilotene fikk kjørt seg skikkelig. 

Parolin fabrikken hjalp oss med to Coacher fra Baby Race. Brødrene Alessio- og Leonardo Lorandi er sønnene til eier og grunnlegger av Baby Race teamet. De bruker også Parolin til sine førere. Disse guttene jobber til vanlig med coaching av barn og unge som er helt i verdenstoppen.

Leonardo og Alssio har vært etablert i verdenstoppen i Go Kart i flere år. Leonardo vant Super Nationals i KZ i Las Vegas i fjor. Under Wintercupen på Lonato var de nr 1 og 2 på kvalifiseringen. I år kjører Leonardo Formel 3. Han ble nr 2 på Monza rett før han kom til oss. Med andre ord mye kompetanse som vi prøvde ta med oss videre. I tillegg var hoffmekanikker Rolf Walderhaug en kjemperesurs som vanlig. Rolf har mange års erfaring innen Go Kart på høyt nivå og rekker over mange samtidig.

Daniel Hindborg Eidal var minst av våre piloter, men stor i dressen når hjelmen kom på. Han debuterte med ny Parolin denne uken. Til å begynne med var det nesten gangfart i svingene, men etter kurs, coaching og prøving kom han seg opp i godt tempo mot slutten av uken. Karten ble litt svartere og hele 30 sekund forbedring er det ingen andre som kan skilte med. Det er fint og være nybegynner og ta de store stegene i Italia!

Lucas Kidess var nr 2 i alder, men absolutt en pilot med høy fart denne uken. Lucas og familien fikk en fin uke med god blanding av Go Kart og det resten av det Verona området kan by på. Her finnes masse flotte spiseplasser, koselige gater, gamle byer, lekeland og mer.

Olav Fatland var eldst i minigjengen selv om han er 10 år. Olav fikk jobbet en del med bremsing og spor, samt det og "stå i ramma" når det gjelder. Det er tungt og kjøre lange dager med Go Kart på høgt nivå. Dette fikk Olav utfordret seg med og formen hans i karten er enda bedre etter denne treningsuken. Siste dag var Olav dessidert raskest av miniéne. Olav hadde og selskap av familien og benyttet seg av det resten av nord Italia har og by på denne uken.

I Junior 125 hadde vi med William Lundbø, Aron Naas, Eirik Wenaas-Schei og Kurt Emil Cederløv. I tillegg hadde vi med to gjester - Filip Kronstad og fetteren Stian. Begge de to sistnevnte fikk kjørt seg godt, og spesielt Filip har nå lært seg mye mer om bremsing. Det er en kjennsgjerning at den som bremser best, ofte er den som kommer først. Stikk i strid med mye humor om at bremser ikke er viktig i racing. Det å kunne bremse sent og skikkelig er uvurderllig for en racer fører. Dette fikk Filip hjelp til av Leonardo Lorandi i to hele dager! Se opp for denne karen fremover, han kommer kjapt på innsiden ;-)

William, Aron og Eirik delte på coaching fra Rolf. Alle tre fikk satt opp kartene skikkelig, og gått gjennom banen før uka var omme. Store forbedringer i tid, og bra syretest for starten av årets sesong. William logget 50 mil i stolen, og kom seg også ned på 50 tallet med Bridgestone dekk. Lundbø viser såpass fysikk at han er en god kandidat til Verdensfinale. Forbikjøring ble det også en del av, og dette er fokusområde for William.

Aron valgte og kun kjøre LeCont LH03 dekk som vi bruker hjemme for å få mest mulig relevant erfaring for sin satsing. Han kom da ikke like langt ned i tid som William. Denne karen er ikke redd for og stå på når det skal kjempes om hvem som er først ut av svingene, og der kjenner vi ham igjen fra da han kjørte Mini i fjor. Ikke den som skriker høyest, men kjapt den som kjører mest forbi om han har kontakt. Han fikk seg mye god trening og viste god progresjon.

Eirik er også ny i Junior 125 i år. Det vil si han trente litt i fjor som de andre, men er relativt fersk i Go Kart. Eirik er rette typen til og kjøre fort og det eneste som er synd er at han ikke begynte tidligere. Det kan han bare ta igjen med mye trening, og derfor satser han også på og gjøre nettopp det - kjøre mye Go Kart. Fysikk og størrelse er som for en formelbil kandidat, og denne karen fikk satt seg godt inn i hva det vil si og kjøre fort med storkart over tid. Eirik hadde og med seg litt av slekta, men de prioriterte kjøring hver dag for maksimalt utbytte. Vi ble en gjeng som spiste i lag på kveldene og her hadde vi også hyggelig salskap av Eirik og familien.

Stian Lie var eldst av de som ble med denne gang. Stian har tatt steget opp i KZ som er den raskeste klassen med 6 gir. Stian er på det Norske Landslaget, men i klasse KZ er han i læremodus. Han fikk med seg mye bra tips fra Lorandi brødrene, og da spesielt Alessio som jobbet med Stian ganske intenst i to hele dager. Det var merkbart mye bedre kombinasjon av "engine break" og bremseteknikk etter denne uken. Det som og var litt interresant var at uansett hva som ble testet av forgasser oppsett så gikk det akkurat likt i Italia. Her var det sjåfør og kjøreteknikk, sammen med dekk og oppsett av Go Kart som skilte på tidene. Stian fikk brynet seg med flere førere i verdenstoppen som testet på samme bane denne uken. Han manglet ikke motoreffekt, men selvfølgelig har "debutanten" blant disse ulvene noe og gå på. Skulle bare mangle, det skal svare seg og øve.

Det vi har lært tar vi med oss og deler med andre som er lærevillige. Nettopp det er ett av de store målene med og seile ute i påsken, - ta med ny lærdom og nye teknikker hjem, for felles nytte.

 

Til neste år er vi klare igjen, og planleggingen er allerede i gang. Samtidig vil vi også øke satsingen på treningsleir hjemme i Norge paralelt. Vi var savnet på hjemmebane og det tar vi med oss til 2020. Denne påsken var det en god gjeng på Varna blant annet som drog rundetidene godt ned. Kommende helg er det årets første løp på Østlandet på nettopp denne banen. Her kommer Tord Raugstad og Elina Lie Rolfsen til og være to av favorittene!

22.04.2019 16.00